Pages

zaterdag, september 27

Clichés die je moet verdragen als student sinologie

Sinologie is niet zo'n alledaagse richting en wanneer iemand vraagt wat je studeert, krijg je al snel met veel dezelfde vragen/opmerkingen te maken. Het grappige is dat echt iedereen in de richting ermee te maken krijgt en het echt telkens dezelfde vragen en opmerkingen zijn ... Echte clichés dus!

Cliché 1: Mensen die denken dat ze het beter weten
Wat studeer je?
Sinologie.
Psychologie?
Nee, Chinees.
Ah, Chinologie!

Cliché 2: Je wilt dat ze je direct begrijpen, maar dan blijken ze er meer over te weten dan je denkt (en komt het over alsof jij niet weet hoe je richting noemt ...)
Wat studeer je?
Chinees.
Ah, je bedoelt sinologie!

Cliché 3: Altijd moeten uitleggen wat de richting nu precies inhoudt.
Wat studeer je?
Sinologie.
Is dat dan alleen maar Chinees?
Nee, taal en cultuur.
Welke vakken heb je dan allemaal?
(...)

Cliché 4: de know-it-all
Wat studeer je?
Sinologie.
Noemt dat niet Oosterse talen en culturen afstudeerrichting China?
(Dit heb ik serieus al 1 keer meegemaakt, op Tinder dan nog ...)

Voor de duidelijkheid: ik neem het natuurlijk niemand kwalijk dat ze deze vragen stellen en ik vind het ook helemaal niet erg om ze telkens opnieuw te moeten beantwoorden!
Het wordt gewoon een beetje grappig op den duur en ik vond het wel leuk om ze eens op een rijtje te zetten :)

Krijg je ook soms te maken met zo'n clichés door je studie/hobby/...?

Marie xx

Instagram

3 opmerkingen:

  1. Oooooh inderdaad.
    Behalve dat laatste, jezus wat zou ik dat irritant vinden :p

    XO

    玉莉

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Idem hier hoor!

    Wat studeer je?
    Journalistiek
    Ah, om voor de kranten te schrijven dan?
    Neen, ik heb een algemene vorming gevolgd met afstudeerrichting televisie.
    Wauw, dan zie ik je binnenkort in het nieuws?
    Ja, want zo makkelijk gaat dat echt! #not

    Ik snap de frustraties volledig :D maar ergens is het ook wel leuk om uit te leggen als iemand oprecht interesse heeft, hahaa.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Soms is het echt wel heel moeilijk om te snappen wat een studie inhoudt en soms kunnen daar 'domme' en vervelende vragen uit vloeien.

    Maar jouw voorbeelden zijn wel echt heel erg, ik zou de mensen slaan die zo tegen me doen.

    (Al kan ik me voorstellen dat mensen denken dat ze je verkeerd hebben verstaan en dat het Chinologie moet zijn.)

    BeantwoordenVerwijderen